کشف نوع جدیدی از سلولهای مغزی  و ارتباط آن با تنظیم اعمال قلبی عروقی

 دانشمندان در انستیتو کارولینسکا درسوئد با همکاری دانشمندان آلمانی و هلندی نوع جدیدی از سلولهای عصبی را در مغز شناسایی کردند. این سلولهای عصبی جدید در تنظیم اعمال قلبی عروقی نظیر ریتم قلبی و فشار خون نقش دارند. آنها امیدوارند که این  کشف بتواند در درمان بیماریهای قلبی عروقی در انسان در آینده تأثیر زیادی داشته باشد.این سلولهای عصبی جدید که به نام نورون شناخته می شوند درمغز به کمک هورمون تیروئید ساخته می شوند. در بیمارانی که عملکرد غده ی تیروئید دچار اختلال است و هورمون  تیروئید در آنها به میزان بسیار زیاد یا بسیار اندک تولید می شود، این خطر وجود دارد که مشکلاتی درتولید این سلولهای عصبی رخ دهد و بنوبه ی خود برعملکرد قلب تأثیر گذاشته و منجر به بیماریهای قلبی عروقی شود.

 مشکلات قلبی در میان بیماران مبتلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید که تحت درمان قرار نگرفته اند  بسیار شایع است. قبلاً تصور می شد که بروز مشکلات قلبی در این بیماران تنها به دلیل  اختلالات هورمون تیروئید و تأثیر آن بطور مستقیم بروی قلب است اما در تحقیق اخیر نشان  داده شد که هورمون تیروئید همچنین بطور غیر مستقیم بروی قلب از طریق این نورونها  تأثیر می گذارد.

 به گفته ی Jens Mittag: این کشف راه کاملاً جدیدی برای مقابله با بیماریهای قلبی عروقی بر متخصصین خواهد گشود. چنانچه ما روشی برای کنترل این سلولهای عصبی  بیابیم قادر خواهیم بود مشکلات بیماریهای قلبی عروقی برای مثال فشار خون را از طریق اعصاب مغزی درمان کنیم.

نتیجه ی فوری این تحقیق ، شناسایی و درمان فوری زنان باردار مبتلا به هیپوتیروئیدیسم (اختلال در غده ی تیروئید وکاهش هورمون تیروئید ) است، زیرا کاهش هورمون  تیروئید ممکن است به تولید این سلولهای عصبی در جنین آسیب رسانده و این موضوع در دراز مدت سبب اختلالات قلبی عروقی در نوزاد گردد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121221123504.htm